Thursday, September 14, 2006

دا انا لو بعلللللللللم



طبعا احنا مش محتاجين نحكي أد أيه البنات في مصر بيتعاملوا معامله مميزه جديره بالتوثيق في

تاريخ اي كوكب عرفناه او لسه معرفنهوش..ع العموم انا هحكلكم موقف جميل جدا حصل معايا


من اسبوعين كده كنت كاتبه موضوع في ضربه شمس بعنوان "ايها المجتمع المتناقض..مين هي البنت

المحترمه في نظرك..هه؟..ماترد"

و كنت بشرح وجهة نظري في فكرة ان البنت مش مفروض نحكم عليها بلبسها او شكلها او شربها

للسجاير و الحاجات دي كلها و ان مش شرط البنت اللي تكون لابسه كات او ضيق تكون قليله الادب

و برده مش شرط البنت اللي لابسه حجاب تكون محترمه و العكس مش شرط برده القصد من

الموضوع كان ان منحكمش على البنت في المطلق و لازم نتعامل معاها الاول..


كفرت انا و لا الحدت بقى..من راي انه لا ..الموضوع موضوعي و منطقي جدا

بس بقى رحت الجورنال تاني يوم من النشر اول ما دخلت الجورنال لقيت تليفون

_استاذه اميره

_تقدر تقول كده

_انا احد قرائك

_ده شيء جميل..تحت امرك

-انت ايه اللي انتتتتتتتتتتتتتييييييييييي كاتبااااااااااااااه ده..انتي مين انتي عشان

تحكمي على المجتمع..خبرتك ايه بالمجتمع عشان تحلليه و خبرتك ايه عن الدين عشان تقولي حدود

الله ...تعرفي ايه انتي عن حدود الله..ازاي يعني بنت لابسه ضيق و تكون محترمه...ازاي بنت تخرج من

بيتها عريانه و تبقى محترمه..انتي الكلام اللي كتباه ده كلام مش مسئول ..خبرتك ايه انتي في المجتمع



و خدوا عندكم بقى كلام من القطعيه دي لحد و لله الحمد التليفون بتاع الجورنال فصل فمردتش ارد


عليه تاني لما اتصل و اعتقد انه شتمني لأحمد السكرتير..لانه يا حرام وشه احمر

هيجي حد محموق يقول لي طيب انتي مردتيش عليه ليه و هزقتيه

اقوله بكل بساطه انه مش حد ذكي خالص لانه عمل كل اللي انا بحاول انتقده في الموضوع بتاعي و

حكم عليا احكام مطلقه...دا غير اني افتكرت جملة نجاح الموجي العبقريه

"د انا لو بعلم في بهيم...في بهيم كااااااااااااان..فهم"

3 comments:

LAMIA MAHMOUD said...

لاء ونسيتي جملة محمد صبحي العبقرية انت حمار يا حمار
مش فاهمة الناس دي معمولة من اية

كلمه said...

elragel mesh 3`altan ya ged3an .... enty mesh hat3`ayary fekr fe2aah mel mogtama3 fe makalh...... lsa elmwdoo3 de me7tag wa2t lma yebda2o yefakaaaaaro fel mwdoo3 ... shwya yaktane3o w shwya yarfodo w yashgobo w ye2fesho w yetkadaro .... mel 2a5er y3ni ....moot ya 7mar :D

We2am said...

zay ma ente leke fekr w dma3' mo3ayana..howa kaman dma3'o wes7'a..w b yo7kom a7kam motlaqa..ente ba3d ay maqal ektbe.."en taha el dars ya 3'be" 3shan yefhamo en el kalam lehom..